「交流及び共同学習」における特別支援教育支援員の支援や活動の実際 ─ 小学校の特別支援学級に着目して ─

フォーマット:
論文(AKAGI収録)
責任表示:
東海林, 沙貴 ; 根本, 想 ; Tohkairin, Saki ; Nemoto, So
言語:
日本語
出版情報:
育英大学・育英短期大学, 2020-03-16
著者名:
掲載情報:
育英短期大学研究紀要
ISSN:
0914-3351  CiNii Research  Webcat Plus  IRDB
通号:
37
開始ページ:
19
終了ページ:
30
概要:
  Recently, special education has been much more important in Japan. The purpose of this study is to explore the realities of support, which is carried out in “Interaction and Collaborative Learning” by support staff of special education in elementary school. Semi-structured interview was conducted for three participants and the data were analyzed in qualitative method, thematic analysis. The result shows that the supports and activities of support staff were categorized to four themes: having idea about “interaction” as a support staff, support for students who have special needs as a support staff, relationship with students who donʼt have any difficulties as a support staff, and relationship with teachers. Though it has been easy to be understood that support staff in special education is in vague position as negative thing, there are some positive aspects of the position when they make supports for students. Further research related to particular subjects or another participants is required. 続きを見る

類似資料:

1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 

東海林, 沙貴, 根本, 想, Tohkairin, Saki, Nemoto, So

育英大学・育英短期大学

中山, たまき, 中山, 篤, 浦﨑, 源次

群馬大学教育学部 附属学校教育臨床総合センター

倉林, 正, KURABAYASHI, Tadashi, 霜田, 浩信, SHIMODA, Hironobu, 丹野, 哲也, TANNO, Tetsuya

群馬大学教育学部 附属学校教育臨床総合センター

三澤, 哲彦, MISAWA, Tetsuhiko, 早川, 愛美, HAYAKAWA, Megumi, 近藤, 智, KONDOH, Satoru, 木村, 素子, …

群馬大学教育学部 附属学校教育臨床総合センター

宮崎, 英憲(1943-), 山本, 昌邦

放送大学教育振興会

内田, 誠, UCHIDA, Makoto, 坂西, 秀昭, SAKANISHI, Hideaki, 霜田, 浩信, SHIMODA, Hironobu, 木村, 素子, …

群馬大学共同教育学部

柘植, 雅義, 木舩, 憲幸

放送大学教育振興会

宮村, 奈々江, 浦崎, 源次

群馬大学教育学部附属学校教育臨床総合センター

文部科学省初等中等教育局特別支援教育課

文部科学省初等中等教育局特別支援教育課

加瀬, 進(1960-), 高橋, 智(1954-)

放送大学教育振興会