科学的な見方や考え方を深める学習活動の在り方 ― 「仮設」 の活用や身近な自然とのつながりを意識した学習活動の構想―

フォーマット:
論文(AKAGI収録)
責任表示:
清水, 秀夫
出版情報:
群馬大学教育学部 附属学校教育臨床総合センター, 2009-03-31
著者名:
清水, 秀夫  
掲載情報:
群馬大学教育実践研究
ISSN:
0912-3911  CiNii Articles  Webcat Plus  IRDB
通号:
26
開始ページ:
221
終了ページ:
229
バージョン:
author
概要:
Children like studying science. They work on experiments and make observations eagerly in order to collect results. However, it is sometimes difficult for them to think about properties and roles just based on the effects and observations made within an experiment. So, sometimes, they are unable to deepen their scientific points of view and ways of thinking. So, we designed a topic which allowed us to use familiar natural phenomena as subjects of enquiry as well as include in the learning process activities involving the proposal hypotheses. After carrying out these activities, we assessed their effectiveness. The conclusion was that they had allowed the children to deepen their scientific understanding and perspectives. 続きを見る

類似資料:

1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 

高野, 恒雄(1928-)

東洋館出版社

白井, 輝, 神立, 誠, 田中, 和徳

群馬大学教育学部附属中学校

後藤, 弘史, 帖佐, 一, 佐藤, 和之

群馬大学教育学部附属中学校

田中, 和徳, 神立, 誠, 白井, 輝

群馬大学教育学部附属中学校

帖佐, 一, 佐藤, 和之, 松田, 圭史

群馬大学教育学部附属中学校

清水, 秀夫

群馬大学教育学部附属学校教育臨床総合センター

叶, 雅之, 津幡, 道夫

東洋館出版社

明治図書出版

鈴木, 紘一

学校教育研究所, 学校図書 (発売)

市村, 敏男

群馬大学大学院教育学研究科専門職学位課程(教職大学院)

斉藤, 成海

群馬大学教育学部附属学校教育臨床総合センター

吉川, 芳則(1960-)

溪水社